Manuelan
skootteriparlamentti järjesti kolmannen ”Paraisten Päräys” nimellä tunnetun
ajoretken. Tämä ajoittui neljä päivää http://maksiskootterit.net -sivuston
virallisen avajaisten jälkeen. Perinteiseen tapaan Reittisuunnitelman
Paraisilla oli tälläkin kertaan laatinut Paraisilla asuva Joni. Kuin pisteenä
i: päälle saman lauantaina ilmestyneessä Iltalehden, Oma aika ja&Elämä,
liitteessä oli hieno koko sivun juttu Jonin Vespoista ja 60-luvulta asti
jatkuneesta Vespa-harrastuksesta. Tai pitäisiköhän jo puhua ”elämäntavasta”? Voidaan siis sanoa että järjestelyihin ovat
vaikuttaneet valtakunnallinen maksiskootterit. net, Naantalilainen Nitro-Boyz
ja Turkulainen Vespa-Kilta ry.
![]() |
Mainio Manuela |
Lähtöpaikkana
vakiintuneeseen tapaan Manuela Turussa Varvintorilla, Aurajoen
rannassa, jotka rannat tällä kertaa oli myös täyttynyt monikansallisilla
sotalaivoilla ison yhteisharjoituksen vuoksi. Ensimmäiset skootterit alkoi kerääntyä torille
jo tuntia ennen lähtöaikaa. Tässä kohtaa aina odotukset on korkealla, kun
koskaan ei tiedä kuinka moni on nettikutsut huomannut ja onko muita menoja
esteenä. Tällä kertaa Varvitorille tuli yhdeksän skootteria. Kutsussa oli
hitaammille annettu mahdollisuus ajaa suoraan Paraisille, ja vähän odoteltiin
paria osanoton vahvistanutta ilmestyväksi, mutta sitten arveltiin heidänkin
ajaneen suoraan Paraisille. Käytännön vinkkinä, kun esim. FB:ssä voi klikata
”osallistun” jos on useampi mahdollisuus kokoontua tai liittyy matkalta, niin
osallistumisilmon yhteydessä kannattaa tämä liittymispaikka mainita. Tällä
kertaa tästä ei kyllä ollut ”harmia” ollenkaan.
Paraisilla
uuden osallistuja saldoksi saatiin 16 skootteria skootteristeineen. Varsin
”vaikutusvaltainen” joukko oli koolla, sillä Vespa Kilta ry Turusta oli kolme
Hallituksen jäsentä ja niin ikään Suomen Skootteri Clubin hallituksen jäseniä
oli kolme kappaletta tarkistamassa ”Turun Taudin” mahdollista läsnäoloa
Varsinaissuomalaisilla ajoretkillä. Kutsussa kokoontumispaikaksi mainittu
Tarjoustalo oli vuoden aikana muuttunut Tokmanniksi.
![]() |
Monttu auki |
![]() |
Kunnon retkellä pitää olla risteily ja risteilylle päästäkseen pitää odottaa lauttaa |
Risteilyllä
valiteltiin risteilyohjelman puutteista ja Tax Free myymälän puutetta, muuten
kaikki näytti aluksi olevan kohdallaan. Lautalta poistuttaessa oppaamme Jonin
valkoinen GTS ei kuitenkaan suostunut käynnistymään. Muut kuitenkin onnistuivat
lautalta poistumaan ja Jonin työntäessä Vespaa, ja päättäessään sitten työntää
epäkuntoinen Vespa takaisin lautalle, saimme myös lautan ohjaajalta
”kannustusta”. No ohjaajalle selvisi Vespan äkillinen ”mykistyminen” ja tarve
palauttaa laite ”mantereen” puolelle. Me muut jatkettiin matkaa ParaistenPortille .

Terassiravintolan
katosta pyydettiin ylipukeutuneitten skootteristien toiveesta sammuttaa
terassilämmittimet ja seinältä löytyy myös muuta paikallis-”piristys”-stä. Ihan on kelvollinen ruokailunäköala? -vai?
![]() |
Ruokailunäköala |
Ruoka oli
todella hyvää, ja näytti siltä että useimmat meistä söivätkin sitä
”riittävästi”, itseni mukaan lukien. Jostain syystä Iltalehteä ostettiin
kovasti skootteristien toimesta Portilla.
Oltiin jo paluureittiä
arvuuttelemassa, kun olimme oppaamme ”jättäneet” mutta saimme tiedon Jonin
uudesta tulemisesta, ja sieltähän Joni jo paikalle pärähtikin, vuoden -67
SuperSportilla, jossa alkuperäinen maali, varatankki.
![]() |
Joni ja SuperSport -67 |
Lähdön
tunnelmaa tiivisti myös Portin väen rakenteilla oleva ”muinaistuli” jota
valmisteltiin illan juhlintaa varten.
Paluuristeilyn
jälkeen ajettiin vielä Granvikin rantaan, jossa oli yhteysalus suomen
suurimpiin kuuluvalle maitotilalle.
![]() |
Myös maksimpaa kalustoa liikkeellä. |
![]() |
Tätä venettä on aiemmilla Päräys kierrolla epäilty käytetyn Pirtun salakuljettamiseen, mutta nyt se on ainakin saanut ihka uuden tienpohjan vierelleen, sitten viime vuoden. |
Osa kilometrejä kaihtamattomammasta osallistujista jatkoi vielä Nauvon lauttarantaan Lilmäloon. ”Johdon” vierellä ollaan ihmettelemässä purjeiden määrää. Keskustelu taisi pyöriä myös varaavissa takoissa, ilmalämpöpumpuissa ja syyspuolelle siirtymisessä. Syyspuolelle siirtymisessä taidettiin aprikoida onko kyseessä vuosi, vai kenties Simo? Noo, Isojen poikien isot jutut jne.!
![]() |
Isosta kyltistä huolimatta ei ollut ollenkaan ”johtotehtävistä” kysymys. |
![]() |
Tulihan se Nauvon lauttakin sieltä odottelun aikana. |
Sattmarkiin saapuessamme huomasimme väen
edelleen vähentyneen, mutta ennenaikaiset erkaantumiset oli kuitenkin tapahtunut
sulassa sovussa, ja perustunut henkilökohtaisiin päivän ”lyhyyteen” liittyviin
ongelmiin.
![]() |
Periksi ei suinkaan vielä annettu, vaan vielä sinnikkäimmät
jatkoi Airistolle .
|
![]() |
Ja rannan paisteessa panoroitiin. |
Erään lieron
epäiltiin myyneen skootterinsa, ja toiset arvioivat onkimatojen kuuluvan
tarjontaan. Luonnonsuojelullisista syistä emme mainitse millaisia haluja tämä
kaveri joissakin meistä herätti. Mutta rannan paisteessa siis hänkin, aivan
edellisen kuvan vieressä, ja olihan hänellä myös isompikokoinen rotukaveri
parin metrin päässä.
Myös
Airistolla oli valmistauduttu polttamaan illalla Muinaistulia, pimeän syysillan
ratoksi. Tänä vuonna 2014 on myös erillinen lupa, Uudenvuoden lisäksi, kaikilla
”ilotulittaa”.
PS. Joni
rikkoontuneesta Vespasta epäiltiin Bensapumpun antautuneen toistamiseen. Vespa
oli käynnistynyt uudestaan puolen tunnin odottelun jälkeen ja Joni oli päässyt
kotiin vaihtamaan SuperSportin tilalle. Bike Worldistä oli pyydetty
toimittamaan Vespa maanantaina korjaukseen ja luvattu lauantaina selvitellä
pumpun saatavuutta. Vähän Joni epäili liittyvänsä Pyhäjärven Ympäriajoon
GL:llä. Tai ehkä, jos ei varaosia ehdi tulla, voisi vaihtaa GTS:n uuteen
Vespaan. Noo, hätä ei ole kädessä, viikolla selviää ja vian vakavuus näyttää
suunnan.
Maksiskootteri.net:in
Ajotapahtumat on siis käynnistetty ja Päräyksessä oikeastaan jo sovittiin Hugon
Hönkäyksen olevan 20.9 tai 27.9.2014 Hämeenlinnassa. Ainoa aukko tässä on nyt
siinä, miten Timo saisi tiedon tästä?
:D
Pyhäjärven
Ympäriajo VI 6.9
Vesijärven
Ympäriajo III 13.9
Hugon
Hönkäys II 20.9 tai 27.9 ?
Perättömiä
pohdintoja ja kelvottomia otoksia matkan varrelta on kerännyt Pekka Hakanen©.
Pekan sihteerinä toimi Timppa. Ajamisesta osaton.
VastaaPoista