sunnuntai 7. syyskuuta 2014

Paraisten Päräys III, 30.08.2014 klo 10.00©

Manuelan skootteriparlamentti järjesti kolmannen ”Paraisten Päräys” nimellä tunnetun ajoretken. Tämä ajoittui neljä päivää http://maksiskootterit.net -sivuston virallisen avajaisten jälkeen. Perinteiseen tapaan Reittisuunnitelman Paraisilla oli tälläkin kertaan laatinut Paraisilla asuva Joni. Kuin pisteenä i: päälle saman lauantaina ilmestyneessä Iltalehden, Oma aika ja&Elämä, liitteessä oli hieno koko sivun juttu Jonin Vespoista ja 60-luvulta asti jatkuneesta Vespa-harrastuksesta. Tai pitäisiköhän jo puhua ”elämäntavasta”?  Voidaan siis sanoa että järjestelyihin ovat vaikuttaneet valtakunnallinen maksiskootterit. net, Naantalilainen Nitro-Boyz ja Turkulainen Vespa-Kilta ry.

Mainio Manuela 
Lähtöpaikkana vakiintuneeseen tapaan Manuela Turussa Varvintorilla, Aurajoen rannassa, jotka rannat tällä kertaa oli myös täyttynyt monikansallisilla sotalaivoilla ison yhteisharjoituksen vuoksi.  Ensimmäiset skootterit alkoi kerääntyä torille jo tuntia ennen lähtöaikaa. Tässä kohtaa aina odotukset on korkealla, kun koskaan ei tiedä kuinka moni on nettikutsut huomannut ja onko muita menoja esteenä. Tällä kertaa Varvitorille tuli yhdeksän skootteria. Kutsussa oli hitaammille annettu mahdollisuus ajaa suoraan Paraisille, ja vähän odoteltiin paria osanoton vahvistanutta ilmestyväksi, mutta sitten arveltiin heidänkin ajaneen suoraan Paraisille. Käytännön vinkkinä, kun esim. FB:ssä voi klikata ”osallistun” jos on useampi mahdollisuus kokoontua tai liittyy matkalta, niin osallistumisilmon yhteydessä kannattaa tämä liittymispaikka mainita. Tällä kertaa tästä ei kyllä ollut ”harmia” ollenkaan.
Paraisilla uuden osallistuja saldoksi saatiin 16 skootteria skootteristeineen. Varsin ”vaikutusvaltainen” joukko oli koolla, sillä Vespa Kilta ry Turusta oli kolme Hallituksen jäsentä ja niin ikään Suomen Skootteri Clubin hallituksen jäseniä oli kolme kappaletta tarkistamassa ”Turun Taudin” mahdollista läsnäoloa Varsinaissuomalaisilla ajoretkillä. Kutsussa kokoontumispaikaksi mainittu Tarjoustalo oli vuoden aikana muuttunut Tokmanniksi.
Monttu auki
Maksi skoottereiden ajoretkillä aika ajoin tutuksi tullut termi ”monttu auki” sai Kaivoksella uuden merkityksen? Huomaa vastakkaisella seinämällä auringossa oleva punainen mökki. Sen pihalta on monttua ihailtu aikaisemmilla ”Päräys” kierroilla.


Kunnon retkellä pitää olla risteily ja risteilylle päästäkseen pitää odottaa lauttaa


Risteilyllä valiteltiin risteilyohjelman puutteista ja Tax Free myymälän puutetta, muuten kaikki näytti aluksi olevan kohdallaan. Lautalta poistuttaessa oppaamme Jonin valkoinen GTS ei kuitenkaan suostunut käynnistymään. Muut kuitenkin onnistuivat lautalta poistumaan ja Jonin työntäessä Vespaa, ja päättäessään sitten työntää epäkuntoinen Vespa takaisin lautalle, saimme myös lautan ohjaajalta ”kannustusta”. No ohjaajalle selvisi Vespan äkillinen ”mykistyminen” ja tarve palauttaa laite ”mantereen” puolelle. Me muut jatkettiin matkaa ParaistenPortille .



Paraisten portille saavuttiin hyvässä järjestyksessä ja nälkäisenä. Buffee pöydästä oli sovittu jo pieni ryhmäalennus Petterin toimesta. Ja uusi järjestäytyminen tarvittiin heti sisällä.


Terassiravintolan katosta pyydettiin ylipukeutuneitten skootteristien toiveesta sammuttaa terassilämmittimet ja seinältä löytyy myös muuta paikallis-”piristys”-stä.  Ihan on kelvollinen ruokailunäköala? -vai?
Ruokailunäköala


Ruoka oli todella hyvää, ja näytti siltä että useimmat meistä söivätkin sitä ”riittävästi”, itseni mukaan lukien. Jostain syystä Iltalehteä ostettiin kovasti skootteristien toimesta Portilla. 



Oltiin jo paluureittiä arvuuttelemassa, kun olimme oppaamme ”jättäneet” mutta saimme tiedon Jonin uudesta tulemisesta, ja sieltähän Joni jo paikalle pärähtikin, vuoden -67 SuperSportilla, jossa alkuperäinen maali, varatankki. 

Joni ja SuperSport -67
Lähdön tunnelmaa tiivisti myös Portin väen rakenteilla oleva ”muinaistuli” jota valmisteltiin illan juhlintaa varten.

Paluuristeilyn jälkeen ajettiin vielä Granvikin rantaan, jossa oli yhteysalus suomen suurimpiin kuuluvalle maitotilalle.


Myös maksimpaa kalustoa liikkeellä.

Tätä venettä on aiemmilla Päräys kierrolla epäilty
käytetyn Pirtun salakuljettamiseen, mutta nyt se
on ainakin saanut ihka uuden tienpohjan
vierelleen, sitten viime vuoden.






Osa kilometrejä kaihtamattomammasta osallistujista jatkoi vielä Nauvon lauttarantaan Lilmäloon.  ”Johdon” vierellä ollaan ihmettelemässä purjeiden määrää. Keskustelu taisi pyöriä myös varaavissa takoissa, ilmalämpöpumpuissa ja syyspuolelle siirtymisessä. Syyspuolelle siirtymisessä taidettiin aprikoida onko kyseessä vuosi, vai kenties Simo? Noo, Isojen poikien isot jutut jne.! 
Isosta kyltistä huolimatta ei ollut ollenkaan ”johtotehtävistä” kysymys.




Tulihan se Nauvon lauttakin sieltä odottelun aikana.



Sattmarkiin  saapuessamme huomasimme väen edelleen vähentyneen, mutta ennenaikaiset erkaantumiset oli kuitenkin tapahtunut sulassa sovussa, ja perustunut henkilökohtaisiin päivän ”lyhyyteen” liittyviin ongelmiin.
Periksi ei suinkaan vielä annettu, vaan vielä sinnikkäimmät 
jatkoi Airistolle .
















Ja rannan paisteessa panoroitiin.
Erään lieron epäiltiin myyneen skootterinsa, ja toiset arvioivat onkimatojen kuuluvan tarjontaan. Luonnonsuojelullisista syistä emme mainitse millaisia haluja tämä kaveri joissakin meistä herätti. Mutta rannan paisteessa siis hänkin, aivan edellisen kuvan vieressä, ja olihan hänellä myös isompikokoinen rotukaveri parin metrin päässä.

Myös Airistolla oli valmistauduttu polttamaan illalla Muinaistulia, pimeän syysillan ratoksi. Tänä vuonna 2014 on myös erillinen lupa, Uudenvuoden lisäksi, kaikilla ”ilotulittaa”.

 Annamme yhteisesti IIsot Valtavat Kiitokset vielä Reittioppaallemme Jonille, ja tietenkin kaikille osallistujille. Yhteisiä ajoretkiähän ei voida järjestellä, jollei osallistujia tulisi. Yhteisiin ajoretkiin tarvitaan meitä kaikkia. Oppaat hoitavat reitin ja koollekutsujat spämmäävät tiedotuksia eri ”tuutteihin”. Osallistuvat ovat tärkeimmät ja tekevät siitä Skootteritapahtuman.

PS. Joni rikkoontuneesta Vespasta epäiltiin Bensapumpun antautuneen toistamiseen. Vespa oli käynnistynyt uudestaan puolen tunnin odottelun jälkeen ja Joni oli päässyt kotiin vaihtamaan SuperSportin tilalle. Bike Worldistä oli pyydetty toimittamaan Vespa maanantaina korjaukseen ja luvattu lauantaina selvitellä pumpun saatavuutta. Vähän Joni epäili liittyvänsä Pyhäjärven Ympäriajoon GL:llä. Tai ehkä, jos ei varaosia ehdi tulla, voisi vaihtaa GTS:n uuteen Vespaan. Noo, hätä ei ole kädessä, viikolla selviää ja vian vakavuus näyttää suunnan.
Maksiskootteri.net:in Ajotapahtumat on siis käynnistetty ja Päräyksessä oikeastaan jo sovittiin Hugon Hönkäyksen olevan 20.9 tai 27.9.2014 Hämeenlinnassa. Ainoa aukko tässä on nyt siinä, miten Timo saisi tiedon tästä?     :D
Pyhäjärven Ympäriajo VI 6.9
Vesijärven Ympäriajo III 13.9
Hugon Hönkäys II 20.9 tai 27.9 ?

Perättömiä pohdintoja ja kelvottomia otoksia matkan varrelta on kerännyt Pekka Hakanen©. 

1 kommentti: